BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, December 4, 2008

susah la kak...

serabutnya otak memikirkan assignment yang bertimbun-timbun,entahkan bila boleh disiapkan.satu keluhan kecil dilepaskan.


"huarghh..."sergah seseorang dari belakang


"kus semangat mak terbang melayang,"


"hahaha..apelah akak ni.melatah rupanya,"


"astaghfirullahalazim diik,mau tercabut jantung akak ni,"ucapnya sambil mengurut dada


"akak tu yang termenung entah sampai ke England agaknya. haa..ingat kat pacar ya,"


"dalam Islam kami nggak kenal apa itu pacaran.biasanya kami akan lakukan taaruf terlebih dahulu,"dialog fahri dalam filem ayat-ayat cinta lancardari mulut 'akak' tersebut


berderai ketawa kami,sama-sama saling meminati Fahri.Ahh berangan saja.
"yealah kak,apa-apa aje,"ujarnya sambil tersenyum manis. Manis senyuman itulah yang membuatkan banyak jejaka meminantinya. Kasihan dia,banyak dugaan datangdari muslimin


wajahnya yang secerah mentari pagi di ufuk timur berubah menjadi suram. Tiba-tiba sahaja. Kenapa agaknya? Kami sama-sama menyepikan diri,melayan masalah yang kian bercambah di jiwa masing-masing


15 minit berlalu.."kak...,"lembut tutur katanya memnggil membuatkan aisyah khairunnisa' berpaling


"ada apa dik,"


satu keluhan berat dilepaskan,"susah jugak hidup ni akak ya,"ujarnya tersenyum tawar.menutup gejolak jiwa


"dik,Allah s.w.t Taala takkan memberatkan sesuatu yang tak mampu baginya. Allah itu Arrahman Arraheem. Adik rase Allah sayang adik tak?"


"entahla kak,"


"istighfar banyak-banyak dik.jangan biarkan syaitan menguasai adik. ya,sekali Allah nak uji,kadang-kadangtak terdaya kita nak bangkit semula,tapi dik..pandanglah hikmah disebalik masalah yang timpa ke atas diri kita,"


"dik,bila engkau memandang segala dari Tuhanmu,yang menciptakan segalanya yang membuat keinginanmu terhalang yang menjadikan sakit hatimu, pasti akan damailah hatimu...kerana masakan Allah sengaja takdirkan sesuatu yang sia-sia, bukan Allah tak tahu derita hidupmu, retak hatimu, tetapi itu yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang beginilah lebih cepat akrab dan lunak untuk dekat dengannya,"

air matanya menitis satu persatu. lantas dipeluknya aisyah khairunnisa' disebelahnya.

"dik,mungkin kerana kita semakin lalai dan jauh..Dia ingin menegur dan menarik kita kembali kepadaNya. Jalan bahagia itu cuma satu,iaitu jalan menuju Ilahi. Semakin kita jauh dan lalai mengingatiNya,semakin kusut hati dan fikiran. Oleh itu, kembalilah mencari Allah.Allah menanti dengan kasih dan sayang,"


"Allah takkan menganiaya hambaNya,Dia tidak zalim malah Maha Pengasih dan Penyayang..oleh sebab Dia sayang kat kita Dia taknak kita jauh daripada Dia.Bak seorang kekasih,dia takkan lepaskan kita pergi jauh dari dia bukan?"


Ika mengangguk perlahan. Air matanya masih bersisa.


"Ika,kuatkan hubungan dengan Allah.Banyakkan istighfar,dua golongan yang ada dia..tempatnya ditangguhkan bencana iaitu orang yang sentiasa beristighfar dan
bersambung........

0 comments: