BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, February 8, 2011

Redha dalam terbuang

Assalamualaikum wbt dan salam sedingin tasik huffaz yg tenang lagi mendamaikan. Moga hati kita masih dalam keadaan mengingatiNya walau dalam apa cara sekalipun. Amiin.

“ sabar banyak2” pujuk ana tatkala kawan ana menelefon dia dalam tangis. Dia tak mampu berkata walau sepatah perkataan pun. Esakannya makin kuat. Kerana keadaan waktu itu dia terbuang. Dia dibuang oleh makhluk Allah yg menadamaikannya. Dan ibunya masuk ke dalam bilik, memeluk erat tubuh yg menggigil menahan esak tangis yg kian memecah kedinginan pagi. Allahuakbar! Kebesaran Allah sangat menyusup ke dalam hati…
“orang yg kita cinta tak lebih dari debu-debu. Tanpanya kita mampu hidup. Tapi tanpa Allah, kita adalah tanpa jiwa, tanpa bahagia, tanpa nyawa”
Ana cuba menghembuskan sisa-sisa semangat yg masih berbaki pd diri. Walaupun ana tidaklah sekuat mana, namun ana perlu kuat seketika untuk memebendung perasaan sahabat ana yg kian meruntun.


Dia makhluk, kita juga makhluk. Tiada beza. Beza hanya iman. Bukan paras rupa, bukan tahap intelek, bukan masyi atau tidak. Tapi IMAN. Ana cuba sedaya yang ada. Kadang kita juga tewas dengan keadaan yg sedia ada, namun kekuatan kita adalah pd munajat setiap kali usai waktu solat. Itu kekuatan yg sebenar!


Ana juga pernah jatuh terduduk, namun doa yg dipanjatkan tiap hari menyelamatkan ana dr terus tersungkur dan tidak bangun-bangun. Tangis cuma seketika, kecewa tidak berbekas. Yg ada hanya satu perasaan yg mendamaikan. Perasaan yg menenangkan. Kerana doa yg dipanjatkan tiap hari…dan Dia memakbulkan pada detik dan saat yg sangat-sangat tepat! Hamdan lillah. Sujud syukur hanya padaMu yaAllah…


Hidup adalah kombinasi semua rasa. Hidup adalah medan ujian untuk mendapat natijah di sana. Syurga atau neraka! Kalau hidup ini macam exam yg kita Nampak secara zahir, of course kita buat preparation awal bukan??. Kita study habis-habis bagai nak rak. Kita tinggalkan nikmat berFB sampai ke pagi, tinggal nikmat berYM sampai meletop komp…kita buat preparation giler-giler punyelah. Same as our life. Kita akan tinggalkan segala apa yg dapat mengganggu kita daripada buat preparation untuk mendapat mumtaz di akhirat sana. Dan ikut skema soalan yg Allah nak bagi. Prepare iman betul-betul agar dapat jawab soalan alam barzakh..agar mendapat husnul khatimah. Krn disitu klimaks kita berjuang. Setelah segala preparation. Iman dan amal dilakukan sepenuh hati. Sama macam menelaah buku-buku subjek sehingga kita tertidur..tanda bersungguhnya kita!


Moga kita selalu dalam keadaan semangat dalam buat preparation. Cinta manusia bukan tujuan utama! Tp cinta Allah adalah matlamat dan hala setiap tindak tanduk kita. Takkan rebah hanya kerana cinta manusia yg membuang kita jauh ke dasar yg ntah ke mana…sabarlah wahai sahabat, doaku sentiasa ada untukmu
Wallhu’alam
7/2/2011
Darul quran, jakim

0 comments: