BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Sunday, March 29, 2009

PEMILIK CINTAKU SELEPAS ALLAH DAN RASUL by Fatimah Syarha

assalamualaikum semua,
mOga barOkah Allah mengiringi setiap gerak geri dan denyut nadi kita sbg hambaNya..

ana rasa tajuk ni dah membayangkan apa yg bakal ana kupas disini. pagi tadi,ana dan ibu ke kedai buku di Kota Bharu,mencari buku terbaru Fatimah Syarha. Dia penulis fav ana. masyaAllah, ana taktahu nak gambarkan apa perasaan ana bila membaca helaian demi helaian.

bagi ana dan pembaca blog sekalian, yg sedang ingin bercinta, sedang bercinta, telah bercinta, cinta terkubur dan sebagainya..ana syOrkan baca buku ni. nipis je, tak tebal. tapi isi yg padat dengan peringatan Al-Qur'an dan hadith.

sedikit sinopsis: "bingkisan Qani'ah buat suaminya ini ingin dikongsi denganmu..."
dalam buku,Fatimah Syarha(k.ha) menceritakan susur galur percintaan Qani'ah dengan Dr Muslih. masyaAllah, ana yakin satu dalam sejuta muslimin spt Dr Muslih. bermula dgn ujian cinta muslimin buat Qani'ah dan akhirnya bagaimana dia dimiliki oleh muslimin soleh. sungguh, Qani'ah adalah mawar berduri yg tinggi maharnya, dia amat menjaga cintanya kpd Allah. tak pernah berbagi kpd yg tidak layak.

hatinya sensitif apabila ada cinta muslimin yg mengetuk hatinya. sungguh,cintanya hanya untuk Allah dan Rasul

sepanjang pertunangan sekalipun, mereka tidak berhubung. sekalipun dah bertunang, mereka menjaga adab dan syariat. masyaAllah, ana rasa teruja dgn watak Qani'ah yg memelihara cintanya kudus buat suami tercinta. jarang ada muslimah spt ini. amat jarang.

Qani'ah benar2 membina baitul muslim bersama Dr Muslih. kehidupan mereka terisi dengan cinta Ilahi Rabbi dan kerja dakwah. benar, muslimin yg menjadi ketua keluarga memainkan peranan yg penting. Dr Muslih amat berwibawa. ana dapat rasakan percintaan mereka begitu indah walaupun pada majlis akad baru mereka berani bertentang mata..masyaAllah

*syukur pd Allah, syukrn pd k.ha..mOga mendapat ibrah dr buku ini..

9 comments:

(mIsS AsHy)musafir di bumi ALLAH said...

salam...ah...nisah benar2 wat akak teringin nak cri novel nie la....hehe.....thx 4 tis info ya....=)

hanisah yusra [BPDQ] said...

btl kak,bace jgn xbca
bg nisah,buku ni amt brmkna
sesekali terkena btg hidung bab yg awl2..hehe
tp apapun,buku ni buat muslimah yg membacanya ingin mnjga cinta ygmekar di hati buat suami stlh hati dn cinta kta Allah dn Rasul miliki..bce yuk!

flowernature said...

assalamualaikum..nk tanya..kt kota bharu ni, kdai mana ek ada jual bku 2?
ari 2, prnh cri kt jaafar rawas, tp xmenyeluruh pun..so, xjmpa..
huhu..
dh lama cari bku ni..

faTin said...

assalamualaikum..sy nk tnye..dlm buku Pemilik Cintaku selepas Allah dan Rasul oleh Fatimah syarha ni ade nyatekan tentang hadith ni..
"Sesiapa yang jatuh cinta, kemudian menyembunyikannya hingga kematian datang menjemputnya, maka dia adalah orang yang syahid.."(Riwayat Hakim, Ibn Asakir, Al dailami dan lain-lain..)
ape y sy konfius, sorg kwn sy ckp hadis ni palsu..bettul ke??kalau palsu, knape fatimah syarha y berpelajaran dan berilmu tinggi dlm ilmu agama tetap gunakan hadis ini?? sy hanya curious untuk lebih tahu tentang status hadith ini..boleh bg pendapat tak??terima kaseh

layyinul harir said...

Assalamualaikum...setuju tak kalau saya cakap yang buku ni ada kaitan dengan kehidupan sebenar fatimah syarha. betol3...

layyinul harir said...

Assalamualaikum...
saya juga peminat setia Fatimah Syarha.saya pernah baca buku tu sekali. adakah watak yang digambarkan dalam novel tu adalah watak Fatimah Syarha sendiri. komen sikit. Sebabnya,novel ni macam berkait je dengan Fatimah Syarha dan suaminya. betul tak. Setuju tak?

umangbajik said...

salam..akak izinkan saya copy sinopsis yg akak tulis ke blog saya ye..sy belum bc lagi tp semalam kwn sy di UPSI cerita tentang buku ini. Tq akak.. saya akan cr buku ini..ditambah dengan sinopsis yg ditulis sungguh menyentuh kalbu..ada lg rupanya org seperti ini di muka bumi ini...
Masyallah...

Anonymous said...

salam..izinkan sy copy juga sinopsis ni yer...

MijiE HaliM said...

kt mna blh beli buku ni???beli on9 ada x???sye nk sngt2....