BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 16, 2008

smka naim lilbanat yg dirindui..

sebaik tamat SPM,maka berakhirlah perjuangan di sekolah. selepas ini akan menjejak ke alam yg lebih dewasa. mungkin! namun hiba menyelubungi diri ini, betapa banyak kenangan pahit dn manis du bmi barokah ini. di sini menemukan ana dengan kawan2 yg sentiasa menyokong dn membimbing walau susah dn senang. di sini juga menyaksikan kejatuhan ana dek kerana seorang lelaki! ahh,lelaki. pahit benar tragedi itu. di sini juga menyaksikan gelak tawa ana bersama rakan dn guru, juga sebaran fitnah dn sumpah-seranah. di sini juga ana mencari dewasa,meneliti erti hidup yg terlalu sukar utk diungkai..perit, tetapi Allah maniskan ia. ana tersenyum.


tepat jam 12.25 tengahari,paper ekonomi asas. tamatlah kisah siti hanisah di sini. ana tak banyak jasa di naim,namun punya kenangan yg takkan dilupa. ana rindu, terlalu rindu pd sekolah itu. menemukan ana dengan ust Abdullah Hussin, mengajar pendidikan syariah islamiah. ana minat pd subjek itu krn ust. bkn kerana ust hensem atau pandai berjenaka, ngertilah ust seorg yg thiqoh. dia tidak pandang semua itu. namun pengajarannya ana ingat sampai hr ini. alhamdulillah, dgn izin Dia.


ana rindu pd semua kenangn yg pernah dilakar di sana. menemukan ana dengan senior2 yg menyayangi ana seperti adik mereka. walau tidak pernah bersua sebelum ini, mereka mesra. ukhwah kami bertaut kerana Mu ya Allah.


sayangnya, ana tidak mengabadikan gambar2 naim..tak mengapalah, naim kekal di hati sanubari. sebolehnya, ana ingin di naim selamanya. anak2 buah persatuan, maafkan kak nisah sayang, kak nisah tak sempat nak adakan lawatan. namun sempat juga membelikan antunna cenderahati. harap antunna suka.


tanggal 3/12..ana lalu di naim. baru satu hari meninggalkan bumi itu, ana terasa rindu. sebak membuak di dada. ya Allah, moga bumi naim dilimpahi barokah dari Mu selamanya. di naim juga, ana berubah. alhamdulillah, syukur. peralihan umur remaja, membuatkan ana mencari hiburan. smaa sahaja spt remaja lain. ana lalai, ana leka. asyik dengan mesej, mesej dn mesej. astaghfirullah..ana teruk, teruk sangat. mengertilah antum, ana bukan manusia yg hebat.


namun, ana takut dengan semua ini apabila membuatkan seseorang terpaut. ana terpempan apabila dia berani menyatakan cinta. ahh, lelaki! itu yg ana katakan di hati. namun ana juga gembira. tetapi ana takut, taku ya amat. dari itu, ana mencari, mencari dn terus mencari kebenaran. ana mencari apa yg boleh membuat ana keluar dari dunia fatamorgana ini. alhamdulillah, ana jumpa! dengan belajar quran sunnah dn syariah..ana temukn cinta. syukran ya Rabb, syukrn ustzh wa ustaz.


ana meneliti lagi setiap inci ruangn di naim, rindunya. betul hati ini sayu. ana takkan lupa saat jatuh bangun disini. baru seketika terasa tahun 2004 di mana ana form1..tak terasa sudah form5. begitu sekejap waktu meninggalkan kita..ana sedih. ada air jernih menakung di tubir mata, menanti saat jatuh ke riba..mata masih tertancap pada bangunan2 usang naim

naim..
ke renungi hari-hari sepiku disini
tak terasa yg aku akan meninggalkanmu
tak terasa betapa sebentar cuma aku disini
bumi barokah ini
mengajar erti yg amat besar buat diriku
mendidik, mengubah segenap rasa di jiwa
ku harap adik-adikku
meneruskan perjuangn disini
kelak,
apabila keluar
menjadi insan rabbani..
naim,
akan terus di sanubari
ngertilah
hati ini say
jiwa ini sedih
takkan dibiar begini
kerana aku keluar bersama perjuangan yg belum habis
teruskan hingga titis terakhir
HAKIKAT WA MAJAZNYA:
semua yg ada adlah pinjaman Allah semata-mata. tangan ini, mata ini, telinga ini yang digunakan utk tulis artikel ini..pinjaman Allah. jangan kata ini milikku, ini milik Mu ya Allah. kita hanya pinjam. bagaimana kita pulangkan barang yg kita pinjam pd si peminjam? mesti dalam keadaan sebagaiman yg kita pinjam. gunalah sebaiknya. jangan di buat dosa dengan apa yg kita pinjam. Allah itu Maha Melihat, Maha Mendengar. ke mana mahu sorok?
walau hiba hati ana, sedar keran naim adalah pinjaman Allah buat ana. dulu, ramai yg pertikai kenapa ana tak ke maahad? kerana budak2 maahad memang terkenal dengan kethiqohan diorng,terutama maahad lelaki. banat segan dengan mereka. ana nekad, naim pilihan ana. namun sedih juga tak ke maahad, tp inilah hikmahNya. dari seteruk-teruk ana, alhamdulillah berkah bumi naim mendidik ana. guru2 yg baik sangat, menyentuh tangkai hati. biar bukan di maahad, naim juga ada keistimewannya.
sahabat, Allah pinjamkan pada kita. even nyawa pun. eosk2, Allah nak ambil juga. kalau Dia mahu sekarang pun, boleh kan? kerana ini Allah yg punya. selagi nafas masih dipinjamkan, nafaslah dengan alunan zikrullah. Allah beri pinjam..ngertilah kita ini yg meminjam..jangan bongkak, nanti peminjam murka..antum tahu apa yg akan Dia buat?tanya iman di hati..naudzubillah
kita hanya hamba. patuhi apa yg disuruh, jangan dibuat apa yg Dia larang. sebab? kita hanya diberikan pinjam. Allah tak charge bunga macam bank. berganda-ganda bunga yg kita kena bayar, tapi Allah? Dia tak charge pun, malah bagi kita ni'mat..masyaAllah tak ternilai. tapi kita? kita buat dunno je dengan Allah..Allah sedih, kita hirau?tanya iman dan taqwa anda..ana juga terutamanya..wallahu'alam
wassalam

2 comments:

my-honey said...

hdup NAIM!! ahaks

hanisah yusra [BPDQ] said...

naim memang hidup sayangku..ak je ni aa.tp ak mmg miss kt naim r..miss kt ust Lah..ahaks